مقالات

برف پاک کن خودرو

برف کن خودرو |انواع و اجزا آن

برف پاک‌ کن در ۱۰۰ سال گذشته یکی از مهم‌ترین ابزار ایمنی برای خودرو است که در بسیاری از وسایل نقلیه که شامل خودروهای سواری، اتوبوس، کامیون، هواگرد‌ها، کشتی، قطار و حتی شاتل فضایی می‌شوند، استفاده شده است. در شروع فصل پاییز باید از سلامت برف پاک‌ کن خود مطمئن شوید. 

این قطعه‌ مکانیکی الکتریکی برای پاک کردن شیشه‌‌ جلو از باران، گرد‌وخاک و برق استفاده می‌شود. البته در شیشه عقب و چراغ‌های برخی خودروها نصب می‌‌شود. طرح‌های اولیه این قطعه کاملا مکانیکی بوده‌اند و به صورت دستی توسط یک اهرم در کابین کنترل می‌شوند؛ ولی نمونه‌های مدرن آن کاملا برقی هستند و مجهز به سنسورهای تشخیص باران، گرم‌کن و آب‌پاش هستند. در این مقاله از مجموعه یدک برلیانس به بررسی برف پاک‌کن خودرو پرداخته‌ایم. 

برف پاک‌ کن چگونه کار می‌کند؟

با دو فرآیند مکانیکی زیر کار می‌کند:

  • ترکیبی از یک چرخ‌دنده مارپیچ و یک موتور الکتریکی که نیروی برف پاک کن را تامین می‌کنند.
  • یک اتصال که به حرکت رفت‌وبرگشتی نیروی دورانی را تبدیل می‌کند.

یک چرخ دنده مارپیچ به موتور برقی کوچک متصل شده است تا بتواند نیروی لازم را برای حرکت دادن تیغه‌های برف پاک‌ کن فراهم کند. این چرخ دنده حدود ۵۰ برابر گشتاور موتور را بیشتر می‌کند و ۵۰ مرتبه سرعت چرخش موتور را کندتر می‌کند.‌

چرخ دنده مارپیچی برای این که برف‌ پاک کن را به جلو و عقب حرکت دهد به یک اتصال منتقل می‌شود. یک مدار الکترونیکی وجود دارد که مشخص می‌کند چه وقت پایین بیاید. این مدار نیرو را به برف پاک کن‌ها می‌رساند و هنگامی که پایین شیشه متوقف شد جریان نیرو را قطع می‌کند. 

به شفت خروجی موتور یک میله کوچک متصل است و تا هنگامی که شفت خروجی موتور می‌چرخد، این میله کوچک به جلو و عقب یک میله بزرگ‌تر را حرکت می‌دهد. میله بزرگ به یک میله کوتاه متصل است و باعث به حرکت درآوردن تیغه‌های برف پاک‌کن می‌شود. تیغه‌ها به تی‌های لاستیکی شبیه هستند و آب را از روی شیشه پاک می‌کنند. 

تیغه‌های نو لاستیک صافی دارند و در هنگام پاک کردن شیشه هیچ ردی به جا نمی‌گذارند و هنگامی که لاستیک آن‌ها ترک و شکاف می‌خورد روی تیغه جرم ایجاد می‌شود. تیغه‌ها را می‌توانید با یک دستمال آغشته به مایع شیشه‌شو بشویید تا عمر آن‌ها بیشتر شود.  

راه دیگر افزایش فشار تیغه روی شیشه است. تیغه‌ها طوری طراحی شده‌اند که بیشترین چسبندگی را در قسمت وسط دارند و با توجه به این که طول تیغه زیاد است بین شش تا ۸ نقطه تماس با شیشه وجود دارد. 

انواع برف پاک‌ کن 

انواع برف پاک کن

برف پاک‌کن‌های معمولی 

ساختار این نوع پلاستیکی از پیوندهای مفصلی و یک پل مرکزی یا کامپیوزتی فلزی تشکیل شده است. نقطه فشار این مدل بسته به طور تیغه چهار تا ۸ است. فنر بازوی برف‌ پاک‌ کن نیروی که تولید کرده است فلکسورهای فنر این نیرو تولید شده را از طریق پل توزیع می‌کنند.

برف پاک‌کن‌های تخت شیشه جلو 

این نوع از فلکسورهای کششی فلزی پشتیبانی می‌کند که برای پشتیبانی فشار تولید شده توسط جریان هوا از تیغه با یک اسپویلر یکپارچه پشتیبانی می‌کند. 

برف پاک‌کن‌های هیبریدی شیشه جلو ماشین 

ترکیبی از برف‌ پاک‌کن‌های معمولی و مسطح است. در تمام طول تیغه اسپویلر یکپارچه کار می‌کند و باد را کاهش می‌دهد. 

اجزاء تشکیل دهنده برف پاک‌‌ کن 

اجزا تشکیل دهنده برف پاک کن

بازو

جنس فلز یا پلاستیک دارد و به شیشه جلو خودرو متصل است و تیغه را نگاه می‌دارد و آن را به جلو  و عقب حرکت می‌دهد. 

تیغه  

از جنس سیلیکون و لاستیک ساخته می‌شود و انعطاف‌پذیر است و با شکل شیشه جلو مطابقت دارد و به آن آسیبی وارد نمی‌کند.

موتور  

نیروی حرکت بازو و تیغه برف پاک کن را به عقب و جلو تامین می‌کند. 

مجموعه رابط مکانیکی  

برای انتقال نیرو مجموعه‌ای از رابط‌های مکانیکی بین بازو و موتور وجود دارد که باعث می‌شوند که برف‌ پاک‌کن عملکرد مناسبی داشته باشد. 

اهرم 

این اهرم، مفصلی است که به بازو نیروی مکانیکی موردنیاز را منتقل می‌کند. 

مخزن شیشه‌شوی  

مخزن برف پاک کن یا مخزن شیشه‌شوی مایع مورد‌نیاز برای شستشوی شیشه جلو را در خود نگه می‌دارد. 

عوامل خراب شدن برف پاک‌ کن و چگونگی تعمیر آن

شل شدن مهره‌های محوری  

بروز مشکلات فنی مانند شل شدن مهره‌های محوری یکی از رایج‌ترین علت خرابی برف پاک کن است. تیغه‌هایی که برای تمیز کردن شیشه خودرو استفاده می‌شوند به یکسری بازوهای مکانیکی متصل هستند سپس توسط مهره‌هایی این بازوها به دستگاه متصل شده می‌شوند تا برای حرکت کردن برف پاک کن نیروی موردنیاز تامین شود. 

سوختن موتور و خرابی برف پاک کن 

سوختن فیوز در قسمت موتور یکی از علت‌های خرابی برف پاک کن است. 

خرابی چشمی مادون قرمز  

برخی خودروهای جدید سنسورهای باران دارند و در روزهای برفی و بارانی از عملکرد فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. زیاد کار کردن موتور برف پاک کن باعث بروز خرابی یا سوختگی در فیوز برف پاک کن می‌شود که باید به طور کامل فیوز بسوزد هر چند به دلایل زیر هم می‌تواند این مشکل بروز پیدا کند:

  • آلودگی‌های زیاد که به تیغه‌های برف پاک کن چسبیده شده‌اند.
  • نامناسب بودن لاستیک‌های برف پاک کن 
  • گیر کردن برف پاک کن 

مجموعه یدک برلیانس انواع لوازم یدکی خودروهای چینی وارداتی از جمله برلیانس، آریو و چانگان را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان می‌گذارد. اگر برف پاکن و یا هر قطعه دیگر این مدل خودروهای شما نیاز به تعویض داشت می‌توانید از فروشگاه اینترنتی این مجموعه با خیالی راحت و مطمن قطعه اصلی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *